Realizujemy część praktyczną kursów w ramach projektu "Kursy podnoszące kwalifikacje kadry medycznej udzielającej świadczeń zdrowotnych, w tym w związku z chorobą zakaźną, w szczególności COVID-19"
Biologia molekularna
Biologia molekularna
Temat 1
Izolowanie kwasów nukleinowych
Treści kształcenia
Zapoznanie diagnostów laboratoryjnych z zasadami izolowania kwasów nukleinowych RNA i
DNA pochodzenia ludzkiego, wirusowego, bakteryjnego oraz innego.
Zapoznanie z rodzajami materiału biologicznego, z którego izolowane są kwasy nukleinowe.
Zapoznanie z zasadami doboru materiałów do badań, w tym ocena ich przydatności.
Omówienie i przygotowanie stanowiska pracy oraz potrzebnego sprzętu do wykonania
działania.
Omówienie poszczególnych etapów składających się na proces izolowania, w tym omówienie
możliwych błędów przedanalitycznych i związanych z przeprowadzeniem oznaczenia.
Omówienie różnic w manualnej oraz zautomatyzowanej izolacji materiału z wykorzystaniem
minikolumny lub stacji do izolowania.
Zabezpieczenie wyizolowanego kwasu nukleinowego na potrzeby dalszych analiz.
Omówienie sposobów weryfikacji czystości i jakości wyizolowanych kwasów nukleinowych
oraz metod oczyszczania.
45min
Temat 2
Reakcja real-time PCR z wykorzystaniem sond
Treści kształcenia
Zapoznanie diagnostów laboratoryjnych z barwnikami niespecyficznymi oraz różnymi
typami sond, które są wykorzystywane w reakcji real-time PCR. Wskazanie wad i zalet
dostępnych na rynku aparatów do real time PCR.
Przedstawienie metodyki przeprowadzania reakcji PCR-wybór rodzaju fluorochromu,
sond, temperatury etapów, liczby cykli.
Przedstawienie możliwości korzystania z genetycznych baz danych, w tym
internetowych.
Szacowanie ryzyka ujawnienia się chorób genetycznych w oparciu o predyspozycje
rodzinne i wpływ czynników środowiskowych.
Zapoznanie z możliwościami wykorzystania techniki real-time PCR w analizie
jakościowej, ilościowej oraz genotypowaniu.
Omówienie stanowiska pracy przygotowanego na potrzeby wykonania zadania oraz
potrzebnego sprzętu i wykorzystywanych odczynników, z uwzględnieniem rodzaju flurochromu
użytego do wyznakowania sondy, wykrywanych genów, czułości metody i możliwych do
uzyskania wyników dla próby badanej, kontroli pozytywnej oraz kontroli negatywnych.
Omówienie poszczególnych etapów składających się na przygotowanie mieszaniny do
reakcji PCR, a następnie przygotowanie prób do reakcji zgodnie z przygotowaną przez
prowadzącego instrukcją.
Omówienie profilu reakcji PCR zgodnie z instrukcją zawartą w wykorzystywanym
zestawie (temperatury etapów, liczba cykli, co zachodzi w każdym z etapów, kiedy następuje
odczyt fluorescencji) i zaprogramowanie analizatora.
Nastawienie reakcji real-time PCR z uwzględnieniem potrzebnych kontroli.
45min
Temat 3
Interpretacja wyników
Dla uczestników przygotowanych jest minimum 10 wyników wraz z instrukcją producenta
zestawu, który wykorzystano w celu uzyskania wyniku lub opisem przypadku lub instrukcją
techniczną i procedurą laboratoryjną. Przygotowane wyniki są przydzielane losowo uczestnikom
szkolenia. Jeden wynik omawia jedna osoba biorąca udział w części praktycznej kursu na forum
pozostałych osób.
Treści kształcenia
Analiza „surowych danych” z analizatorów: wyznaczanie wartości Ct, ocena wydajności
reakcji, weryfikacja kontroli pozytywnej, kontroli negatywnych oraz kontroli wewnętrznej (IC).
Wartość Ct w analizie jakościowej real-time PCR oraz w analizie ilościowej real-time PCR
(qPCR).
Zasady sporządzania krzywej standardowej do oceny ilościowej.
Omówienie źródeł błędów.
Analiza wyników (raportów z badań).
Omówienie zasad i programów kontroli zewnątrz i wewnątrzlaboratoryjnej w obszarze
diagnostyki molekularnej.